Advancing Friction Prediction through AI-Powered Pavement Texture Analysis
Výzva | Štipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4 |
---|---|
Hlavný riešiteľ | Matúš Kováč |
Prijímateľ | Žilinská Univerzita v Žiline |
Celkový rozpočet | 109 757,40 € |
Príspevok poskytovateľa | 109 757,40 € |
Zdroj financovania | Plán obnovy a odolnosti |
Začiatok realizácie | júl 2024 |
Koniec realizácie | jún 2026 |
Kategória výskumníka | R3 |
Vedná oblasť | Fyzikálne, technické vedy a matematika |
Anotácia
Projekt sa ponára do zložitého vzťahu medzi morfológiou povrchu vozovky a jej protišmykovými vlastnosťami. S využitím najmodernejších zariadení, ako sú 3Dskenery s vysokým rozlíšením, pokročilé kamery, 3D tlačiarne a etablované zariadenia na meranie koeficientu trenia, je cieľom projektu vyvinúť komplexný súbor údajov zachytávajúci podrobné charakteristiky textúry povrchu a im zodpovedajúce charakteristiky trenia. Základom tohto úsilia je aplikácia modelov umelej inteligencie (AI), ktoré využívajú tento súbor údajov na predpovedanie trenia na vozovke na základe morfológie jej povrchu. Toto prediktívne modelovanie zlepší opatrenia v oblasti bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytne rýchle a objektívne vyhodnotenie odolnosti voči šmyku, ktoré je kľúčové pre včasné a optimálne postupy údržby vozovky. Tím pozostáva zo skúsených výskumníkov, vrátane post doktorandov s odbornými znalosťami v danej oblasti, čo zabezpečuje holistický a solídny prístup k cieľom projektu.