Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Táto stránka je vo vývoji. Napíšte nám váš postreh.

  1. Domov
  2. Podporené projekty
  3. Anti-Democratic Intuitions

Anti-Democratic Intuitions

VýzvaŠtipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4
Hlavný riešiteľBogdan Ianosev
PrijímateľUniverzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Celkový rozpočet148 306,80 €
Príspevok poskytovateľa148 306,80 €
Zdroj financovaniaPlán obnovy a odolnosti
Začiatok realizácieseptember 2024
Koniec realizácieaugust 2026
Kategória výskumníkaR2
Vedná oblasťSpoločenské a humanitné vedy

Anotácia

ADI sa zameriava na tieto ciele: (a) hlbšie pochopenie kognitívnej príťažlivosti populistických a protivládnych presvedčení s cieľom (b) pomôcť verejnosti vyhnúť sa prepadnutiu kognitívne príťažlivým, ale epistemicky nepodloženým presvedčeniam, ktoré vedú k antidemokratickým postojom, a (c) informovať o vypracovaní empiricky podložených odporúčaní, ako zlepšiť kvalitu správy vecí verejných a demokratickej účasti tým, že budeme brať ohľad na naše intuitívne predsudky. Prvý cieľ (a) je kľúčový, pretože predstavuje prostriedok, pomocou ktorého sa budú realizovať druhý (b) a tretí (c) cieľ. Zahŕňa sériu štúdií s účastníkmi zo Slovenska, Európy a zahraničia, ktoré budú skúmať niekoľko hypotéz súvisiacich s tým, ako intuície interagujú s emóciami a kognitívnymi vlastnosťami a uprednostňujú nepodložené presvedčenia. Napríklad intuícia, že imigranti, ktorí získajú prácu v miestnej ekonomike, automaticky berú prácu miestnemu obyvateľstvu, vedie k nepodloženým presvedčeniam o trhu práce (Boyer a Petersen 2018). Napriek tomu, že táto intuícia je nesprávna, predstavuje rozšírený stereotyp o trhu práce, ktorý využívajú populistickí politici na dosiahnutie volebných ziskov. Vedúci výskumník ADI vo svojej práci už skôr identifikoval niekoľko takýchto intuícií, o ktorých sa zistilo, že predpovedajú množstvo nepodložených presvedčení, ako aj populistické postoje a zámer voliť populistické strany. Skúmanie emocionálnych a psychologických korelátov tejto intuície, ktoré sú súčasťou navrhovaných štúdií pokrývajúcich prvý cieľ projektu (a), uľahčí navrhovanie vzdelávacích materiálov, ktoré odhalia vnútorné fungovanie tejto intuície a spôsob, akým interaguje s inými kognitívnymi mechanizmami, čím prispejú k cieľom (b) a (c)