Anti-Democratic Intuitions
Výzva | Štipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4 |
---|---|
Hlavný riešiteľ | Bogdan Ianosev |
Prijímateľ | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Celkový rozpočet | 148 306,80 € |
Príspevok poskytovateľa | 148 306,80 € |
Zdroj financovania | Plán obnovy a odolnosti |
Začiatok realizácie | september 2024 |
Koniec realizácie | august 2026 |
Kategória výskumníka | R2 |
Vedná oblasť | Spoločenské a humanitné vedy |
Anotácia
ADI sa zameriava na tieto ciele: (a) hlbšie pochopenie kognitívnej príťažlivosti populistických a protivládnych presvedčení s cieľom (b) pomôcť verejnosti vyhnúť sa prepadnutiu kognitívne príťažlivým, ale epistemicky nepodloženým presvedčeniam, ktoré vedú k antidemokratickým postojom, a (c) informovať o vypracovaní empiricky podložených odporúčaní, ako zlepšiť kvalitu správy vecí verejných a demokratickej účasti tým, že budeme brať ohľad na naše intuitívne predsudky. Prvý cieľ (a) je kľúčový, pretože predstavuje prostriedok, pomocou ktorého sa budú realizovať druhý (b) a tretí (c) cieľ. Zahŕňa sériu štúdií s účastníkmi zo Slovenska, Európy a zahraničia, ktoré budú skúmať niekoľko hypotéz súvisiacich s tým, ako intuície interagujú s emóciami a kognitívnymi vlastnosťami a uprednostňujú nepodložené presvedčenia. Napríklad intuícia, že imigranti, ktorí získajú prácu v miestnej ekonomike, automaticky berú prácu miestnemu obyvateľstvu, vedie k nepodloženým presvedčeniam o trhu práce (Boyer a Petersen 2018). Napriek tomu, že táto intuícia je nesprávna, predstavuje rozšírený stereotyp o trhu práce, ktorý využívajú populistickí politici na dosiahnutie volebných ziskov. Vedúci výskumník ADI vo svojej práci už skôr identifikoval niekoľko takýchto intuícií, o ktorých sa zistilo, že predpovedajú množstvo nepodložených presvedčení, ako aj populistické postoje a zámer voliť populistické strany. Skúmanie emocionálnych a psychologických korelátov tejto intuície, ktoré sú súčasťou navrhovaných štúdií pokrývajúcich prvý cieľ projektu (a), uľahčí navrhovanie vzdelávacích materiálov, ktoré odhalia vnútorné fungovanie tejto intuície a spôsob, akým interaguje s inými kognitívnymi mechanizmami, čím prispejú k cieľom (b) a (c)