Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Táto stránka je vo vývoji. Napíšte nám váš postreh.

  1. Domov
  2. Podporené projekty
  3. Application of neurosciences to the theory of physics education

Application of neurosciences to the theory of physics education

VýzvaŠtipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4
Hlavný riešiteľPeter Demkanin
PrijímateľUniverzita Komenského v Bratislave
Celkový rozpočet109 757,40 €
Príspevok poskytovateľa109 757,40 €
Zdroj financovaniaPlán obnovy a odolnosti
Začiatok realizácieseptember 2024
Koniec realizácieaugust 2026
Kategória výskumníkaR3
Vedná oblasťSpoločenské a humanitné vedy

Anotácia

V 20. storočí teóriu vyučovania fyziky, podobne ako iné odborové didaktiky, významným spôsobom ovplyvnili výsledky empirických prác psychológov, napríklad Piageta, Brunera, Maslowa, každý učiteľ pozná Bloomovu taxonómiu. V súčasnosti však začína byť celkom zrejmé, že teoretické pozadie procesov dejúcich sa v rámci učenia sa fyziky sa presúva do novej oblasti nazývanej neurovedy, vedy o učení sa, vedy nazývanej aj veda o myslení, mozgu a učení sa. Tímy neurovedcov vybavené kvalitnými medicínskymi zobrazovacími metódami pátrajú po tom, v ktorých častiach mozgu prebiehajú ktoré operácie, ako tieto časti navzájom spolupracujú a ako možno vysvetliť a spresniť zistenia psychológov 20. storočia, prípadne upozorňujú na závery, ktoré sa javia ako nepodložené, či dokonca v rozpore s novými zisteniami. Projekt systematicky študuje vybrané zistenia neurovied aplikovateľné na procesy učenia sa a tieto aplikuje pri aktualizáciách vybraných aspektov fyzikálneho vzdelávania, najmä v oblasti skefoldingu interakcie učiteľ-žiak, distribuovaného skefoldingu žiaka dizajnom učebnice a ďalších inštruktážnych aktivít, a tiež spôsobmi podpory rozvoja bádateľských spôsobilostí žiakov prostriedkami počítačom podporovaného prírodovedného laboratória. V počiatočných fázach riešenia projektu plánujeme podrobne rozpracovať jednu z hypotéz navrhnutú v roku 2019 tímom prof. T, Tokuhama-Espinosa z Harvardovej univerzity o tom, ako funguje naša myseľ. Hypotéza klasifikuje spôsoby uvažovania do piatich kategórií, symboly, vzory, usporiadania, kategórie a vzťahy. Plánujeme túto hypotézu aplikovať na dizajn fyzikálneho kurikula pre základnú školu a na dizajn kurzu fyziky pre prvý ročník štvorročného konverzného bakalárskeho štúdia. Pilotné vedomé používanie týchto kategórií vo fyzikálnom vzdelávaní, ktoré sme realizovali v predchádzajúcich troch rokoch, sa javí ako sľubné. Ukazuje sa, že má potenciál skvalitniť poznanie v oblasti fyzikálneho vzdelávania a tiež realitu fyzikálneho vzdelávania na školách. V aplikáciách týchto prístupov v predchádzajúcich piatich rokoch v medzinárodnom kurikule MYP International Baccalaureate vidíme istý potenciál, avšak riešenia ponúkané v tomto projekte budú realizovateľné vo vzdelávacích systémoch s podobnou históriou ako je vzdelávací systém na Slovensku. II. Harmonogram projektu Začiatok realizácie Projektu (MM/RRRR) 09/202