Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Táto stránka je vo vývoji. Napíšte nám váš postreh.

  1. Domov
  2. Podporené projekty
  3. Old topographic maps and their use in landscape ecological research

Old topographic maps and their use in landscape ecological research

VýzvaŠtipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4
Hlavný riešiteľMarek Havlíček
PrijímateľUniverzita Konštantína Filozofa v Nitre
Celkový rozpočet219 514,80 €
Príspevok poskytovateľa219 514,80 €
Zdroj financovaniaPlán obnovy a odolnosti
Začiatok realizácieseptember 2024
Koniec realizácieaugust 2026
Kategória výskumníkaR3
Vedná oblasťPrírodné a lekárske vedy

Anotácia

Kreativita a jej koreláty sú významnými prvkami rozvoja nie len osobnosti (Kaufamn, 2018) ale i spoločnosti. Podporuje zamestnateľnosť (Bernabéu Brotóns et. al, 2021), poskytuje konkurenčnú výhodu jednotlivcovi a inštitúcii (Acar, Tarakci & Van Knippenberg, 2019), je súčasťou efektívnych organizácií (Haselhuhn, Wong & Ormiston, 2022), a stala sa aj novým ekonomickým konceptom (Howkins, 2001, Florida, Tinagli, 2004). Kreativita je zároveň spojená aj s lepším zvládaním záťažových situácií a rezilienciou (Szobiová, 2015) ale i vyšším kritickým myslením (Siburian, et. al., 2019). Súčasný rozvoj digitalizácie spojený s nárastom rýchlosti šírenia informácií a obsahov prostredníctvom digitálnych médií (napr. smartfónov, tabletov) a sociálnych médií (X, Meta, Tik-Tok,…) hoci pomáha komunikovať, prijímať a rozširovať informácie a obsahy bez obmedzenia času i miesta, nesie so sebou i riziká. A. Watson, (2023) uvádza, že takmer tretina respondentov (prieskum v 27 členských štátoch EÚ), uviedla, že sa často alebo veľmi často stretávajú so správami, ktoré skresľujú realitu alebo sú nepravdivé. Štatistiky 1 zároveň uvádzajú, že viac ako 40 % správ zdieľaných na platformách sociálnych médií je falošných. Na prípravu vhodnej stratégie v boji proti fake news, hoaxom i šíreniu konšpiračných teórií je nutné výskumne identifikovať viaceré spojité súvislosti. Výskum je v tejto oblasti atomizovaný a absentuje identifikácia kontextovosti i súhry viacfaktorových či multifaktorových prekurzov, zanedbáva sa význam kreativity ako mutifacetového fenoménu a faktoru s transverzálnym dopadom cez osobnosť až po societu. Predkladaný návrh prináša komplexnejší a viacúrovňový prístup k problematike s využitím interdiciplinárneho prístupu so snahou eliminovať všetky uvedené problematické prvky. Zameriava sa i na každú zo zložiek komunikačného procesu: komunikátora, komuniké i komunikanta a ponúkne i testované návrhy cielenej intervencie pre rôzne cieľové skupiny. Primárnym cieľom je identifikovať súvislosti kreativity (najmä kognitívnej flexibility ako jej zložky) a konšpiračných teórií a hoaxov. Tj či jedinci s vyššou kognitívnou flexibilitou vs. kognitívnou rigiditou a/alebo vyššou toleranciou voči dvojznačnosti 2 (vs. intoleranciou) lepšie odolávajú mediálne šíreným hoaxom a konšpiračným teóriám (profylaktická a ochranná funkcia kreativity- „light kreativita“) (C1), alebo naopak ich vytvárajú („dark kreativita“) 3 (C2) a akú úlohu v uvedenom má súhra ďalších situačných (typ média, algoritmus, …) (C3) a osobnostných faktorov na strane príjemcu komunikácie – komunikanta (C4.1). Napr. otvorenosť, dôverčivosť, anxieta, psychoticizmus, senzitivita, a iné. Ako i motivačných a postojových prvkov (vrátane všetkých troch zložiek postoja) (C4.2.) A na strane druhej – tj. na strane komuniké: identifikovať aké faktory predurčujú správu typu hoax resp. konšpiračnej teórie k šíreniu (rozsah, „zlaté číslo“, zložitosť resp. jednoduchosť jazyka, šíriteľ, kontext,…) (C5). V prípade potvrdenia súvislostí s kognitívnou flexibilitou a toleranciou voči dvojznačnosti ako prvkov tvorivosti budeme experimentálne overovať možnosti cielenej intervencie v zmysle ich rozvoja v celoživotnom vzdelávaní ako možnej varianty zvýšenia odolnosti voči mediálne šíreným hoaxom a konšpiračným teóriám. Uvedené bude špecifikované v hypotézach a overované a testované induktívnymi štatistickými postupmi. Časť výskumných problémov bude skúmaná a komparovaná (ak to finančné možnosti dovolia) aj v medzinárodnom kontexte (napr. Poľsko, ČR, Litva, Nórsko).