Posilňovanie mediálnej gramotnosti mladých na prekonanie vplyvu TikToku
Výzva | Štipendiá pre excelentných výskumníkov a výskumníčky R2-R4 |
---|---|
Hlavný riešiteľ | Lucia Škripcová |
Prijímateľ | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave |
Celkový rozpočet | 74 153,40 € |
Príspevok poskytovateľa | 74 153,40 € |
Zdroj financovania | Plán obnovy a odolnosti |
Začiatok realizácie | júl 2024 |
Koniec realizácie | jún 2026 |
Kategória výskumníka | R2 |
Vedná oblasť | Spoločenské a humanitné vedy |
Anotácia
Projekt sa zaoberá zmapovaním aktuálnych tém súvisiacich s mediálnou gramotnosťou mladých ľudí na Slovensku v kombinácii s ich používaním vybraného sociálneho média TikTok. Zameriava sa najmä na témy ako sú dopamínová závislosť, nové obsahové trendy na sociálnych médiách, spôsob vizuálnej konzumácie vybraných obsahov krátkych videí prostredníctom eye-trackingu a o komparácii predstavy VS reality o tom, koľko času trávia konzumáciou krátkych videí. Projekt si kladie za cieľ preskúmať všetky tieto vymenované oblasti aj vrámci hlavného cieľa, ktorým je: identifikovať, s akým obsahom prichádzajú mladí ľudia do kontaktu na platforme TikTok a ako tento obsah dokáže meniť ich perspektívu nazerania na svet v kontexte ich mediálnej gramotnosti, ale aj vnímania vzdelávania, demokracie a iných kritických oblastí. Výstupmi projektu sú vedecké články, vysokoškolské skriptá, monografia a edukačný materiál, ktorým bude možné zabezpečiť disemináciu poznatkov hlavnej cieľovej skupine tohto projektu -mladým ľuďom na Slovensku. Vybranými metódami pre tento projekt sú najmä kvantitatívna obsahová analýza, kvalitatívna obsahová analýza (eye-tracking) a dotazníkový prieskum.